- Maakellari - Juureskellari - Perunakellari - Viinikellari - Pihasuunnittelu -


YLEISOHJE "Sipuli"-kellarille

 


SELKEÄT RAKENNUSOHJEET - tee itse ja ole ylpeä kättesi jäljestä

Satakunnan Ammattikorkeakoulussa insinöörityönä tehdyn markkinatutkimuksen mukaan asiakkaat suhtautuvat lähes poikkeuksetta hyvin myönteisesti JR-Holvikellarin palveluihin ja tuotteisiin.

Tehdyn kyselyn mukaan asiakkaat olivat erityisen
tyytyväisiä selkeisiin rakennusohjeisiin, joiden
opastamana harrastajakin onnistuu maakellarin rakentamisessa.


Tällä sivulla on tiivistelmä Sipuli-malli maakellarin rakennusohjeesta.

AIHEET:
1. Helposti muurattava harkko
2.Pohjatyöt
3.Pilarit tukimuurien päissä
4. Oviaukko ja poistoilmaputki
5. Holvirakenne
6. Viimeistely

1. HELPOSTI MUURATTAVA HARKKO
  • Vaakasauma muurataan normaalisti laastisaumalla, jonka paksuus on noin 1,5 cm.
  • Pystysaumat ladotaan puskusaumoin, ja pystysaumaan jäävä jälkivalu-ura täytetään laastilla ladonnan jälkeen.
  • Harkot muurataan umpinaisempi puoli ylöspäin. Harkkojen työstäminen on helppoa niiden ontelorakenteen vuoksi. Joka kymmenes harkko on varustettu katkaisu-uralla, minkä ansiosta puolikasharkkojen teko on helppoa ja yksinkertaista.
  • Lujuutta lisätään rakenteessa asentamalla jokaiseen vaakasaumaan kaksi kuuden millin paksuista terästä.
  • Pilareita voidaan valaa helposti mihin tahansa kohtaan. Tämä on mahdollista lyömällä harkoista vasaralla pohja puhki, jolloin muodostuu pilarimuotti, joka voidaan raudoittaa ja valaa.

2. POHJATYÖT

  • Betoniantura
    • Kellaripaikan kaivuutöiden jälkeen tehdään tiivistetylle sora-alustalle yllä olevan kuvan mukainen 15 senttiä paksu raudoitettu betoniantura.
  • Styrox
    • Etuseinän alle asennetaan 5 senttiä paksu R-styrox-levy tai uretaanilevy.
  • Salaojaputki
    • Salaojaputki, esim. halkaisijaltaan 5 senttiä, asennetaan anturan ulkopuolelle siten, että se on noin 30 senttiä anturasta sivulle ja noin 10 senttiä anturan alapuolella. Salaojituksen voi tehdä myös lattian alle.
  • Tartunnat
    • Alinta harkkokerrosta varten asennetaan anturaan tartunnat. Tartuntateräkset (8mm) kiinnitetään anturaan jälkikäteen poraamalla betoniin muurauksen yhteydessä reikiä (Ø 8mm), reikien syvyys noin 10 cm.

3. PILARIT TUKIMUURIEN PÄISSÄ

  • Kaikissa maakellarimalleissa tukimuurien päihin valetaan pilari, joka vahvistetaan neljällä kuuden millin paksuisella teräksellä. Suuremmissa malleissa tukipilarit valetaan myös pisimmän seinän keskelle.
  • Pilareita voidaan valaa lyömällä harkoista vasaralla pohja puhki, jolloin muodostuu pilarimuotti, joka voidaan raudoittaa ja valaa.
  • Teräkset pilareihin (4 kpl Ø 6 mm) valetaan joka neljännen kerroksen jälkeen ja viimeistellään, kun tukimuuri on täysikorkea.
    Valussa käytetään muurauslaastia tai betonia
    .

4. OVIAUKKO JA POISTOILMAPUTKI

  • Oviaukon yläreuna valetaan asettamalla kaksi työaikaista 22 x 100 mm lautaa rinnakkain siten, että lautojen yläpinnat tulevat noin 20 mm ovipieliharkkojen yläpinnan alapuolelle. Lautojen päälle levitetään ensin laastia noin 20 mm paksuinen kerros, sen jälkeen laastiin upotetaan 4 kpl 8 mm paksuista ja metrin pituista terästä tasavälein oviaukon tueksi. Tämän jälkeen muurausta voidaan normaalisti jatkaa.
  • Mahdollisimman ylös sijoitettava 110 mm:n poistoilmaputki asennetaan päätyseinään ja lämpöeristetään.
  • Tarvittavat läpiviennit voidaan tehdä helposti kun muuraus on kuivunut. Lyö napakasti vasaralla reikä keskelle onteloa, ja naputa aukko tarvittavan kokoiseksi.

5. HOLVIRAKENNE

  • JR-Holvikellarin holvielementit ladotaan rakennusaikaisten tukipuiden päälle. Tukipuina käytetään 50 x 100 mm puutavaraa. Tukipuut asennetaan siten, että ne ovat kohtisuoraan kaarielementtien päätyliitoskohtien alapuolella. HUOM: Tue pystypuut sivusuunnassa päätyseinään esimerkiksi naulaamalla ne harkkosaumoihin.
  • Tukipuiden päälle holvielementtien saumojen kohdalle naulataan 50 x 100mm lautaa kellarin pituussuunnassa.
  • Kaariharkkojen raudoittaminen. Kun kaikki kaariharkot on ladottu paikoilleen, laitetaan joka toiseen kaarisaumaan puolilleen laastia sauma kerrallaan, minkä jälkeen niihin asennetaan 6 millin paksuista terästä vahvistukseksi. Myös kaariharkkojen poikittaissaumoihin asennetaan teräkset. Tämän jälkeen kaikki saumat täytetään huolellisesti laastilla.

6. VIIMEISTELY

  • Laastitäyttö. Kun holvielementtien kaikki saumat on täytetty, holvin ja seinän liitos valetaan betonilla.
  • Täyttö ja tukipuiden poistaminen. Aikaisintaan noin seitsemän vuorokauden kuluttua voidaan tukipuut poistaa ja kellarirakennus täyttää maalla. Täyttötyön yhteydessä asennetaan styrox-eriste katolle ja seinien yläosaan ja muovikalvo tai bitumihuopa styroxin päälle.


    Klikkaamalla kuvaa, näet
  • leikkauskuvan isompana










  • Maakellarin näkyvät osat voidaan pinnoittaa esimerkiksi rouhepinnoitteella. Rouhepinnoitelaasti levitetään lastalla seinäpintaan ja rouhekivi heitetään tuoreen laastin pintaan.
  • Ovien karmit kiinnitetään puukiiloja ja nauloja käyttäen. Lopullinen kiinnitys ja tiivistys tehdään mieluiten uretaanivaahdolla oven ala- ja yläpäistä.
www.jrholvikellari.fi